Tochten
Onze tochten door de jaren heen

Schaatsen met de HLSK

Iedere winter zoeken we het natuurijs zo vroeg mogelijk op en schaatsen zo lang mogelijk door, van half november tot begin april. De meeste tochten zijn (zoals gebruikelijk) in Zweden, maar daarnaast schaatsen we ook in Noorwegen, Duitsland, Finland en Polen. Afgelopen winter hebben we zelfs in Nederland – ondanks de zachte winter – ruim een week lang tochten op natuurijs gemaakt. Misschien denk je bij het lezen van dit stukje: en Denemarken dan? Dat land slaan we over, want het is in Denemarken bij wet verboden om je op natuurijs te begeven. Pas als de politie (een deel van) een meer vrijgeeft, mag er geschaatst worden. Daar valt niet mee te plannen en de lol van het zelf ontdekken is er dan vanaf.

Genieten
We genieten er enorm van dat we ieder jaar weer prachtige tochten op natuurijs schaatsen. Het is heel erg leuk dat we – dankzij het Zweedse veiligheidssysteem –  jaarlijks honderden afwisselende tochten op natuurijs kunnen rijden.

030-max
Licht en donker
Ewout op Ankeveen

Hoe lang duren de tochten?

Nederlanders vragen ons vaak: hoeveel kilometer hebben jullie geschaatst? Dat is eerlijk gezegd de verkeerde vraag.  Het gaat ons vooral om het aantal uren dat we al schaatsend van de winterse natuur kunnen genieten. Soms is er prachtig ijs waar je onbezorgd op kan door schaatsen.  Maar de omstandigheden zijn –  zelfs in Zweden – vaak verre van ideaal. Zo kunnen sneeuwijs, windwakken, regen, sneeuw, keiharde wind of door stroming onbetrouwbaar ijs de boel enorm ophouden. Vandaar dat onze gemiddelde snelheid varieert tussen de 1 en 25 kilometer per uur.  Er zijn dagen dat we de door de gidsen geplande route kunnen volgen, maar ook dagen dat we op het ijs de route moeten inkorten of in ons eigen spoor terugschaatsen. En bij onverwacht heftige sneeuwval of andere tegenslag wordt de gekozen plek helemaal niks en moeten we op zoek naar een nieuw meer…

Waar?

Alleen op natuurijs. Bovendien schaatsen we het liefst in de vrije natuur, waar weinig andere mensen schaatsen. Aan het schaatsplezier op geveegde banen en bij georganiseerde alternatieve elfstedentochten willen we niets af doen, maar de HLSK organiseert dit soort activiteiten niet.

Vooral in Zweden

Uiteraard hangen de mogelijkheden sterk van de weersomstandigheden af. In het begin van de Scandinavische winter kan er alleen op kleine meren in de hoger gelegen gebieden nabij de Zweeds/Noorse grens gereden worden. In de loop van de winter kan op de grotere Zweedse meren en – als het weer meezit – ook op de Oostzee geschaatst worden. Bij een strenge Scandinavische winter is schaatsen zelfs mogelijk op de twee grootste Zweedse meren. Dat zijn het Vättern met een lengte van 130 kilometer en het Vänern dat vijfmaal zo groot is als het IJsselmeer.

Gullmarn Tom wordt HLSK gids
Yxern Vall Akbar

Mecklenburg, ons Ankeveen in het oosten

De Mecklenburgische Seenplatte in Noord-Oost Duitsland is misschien wel ons best bewaarde geheim. Een fraai merengebied, waar bijna iedere winter een korte of wat langere periode geschaatst kan worden.  Vanaf de Nederlandse grens ben je daar met de auto in minder dan 5 uur! Maar we zijn er nog nooit andere Nederlandse schaatsers tegen gekomen.

Hoe weten we waar er geschaatst kan worden?

Het Zweedse Skridskonät (letterlijk Schaatsnet) is een cruciale bron van informatie.  De leden van alle lokale Zweedse schaatsverenigingen plaatsen rapportjes van hun schaatstochten op Skridskonät. Ook Noorse, Finse en Duitse natuurijsverenigingen werken mee. En de HLSK uiteraard ook. Zo ontstaat een schat aan informatie over de schaatsmogelijkheden.

De tochtrapporten van de HLSK op het Zweedse Skridskonät vind je hier.

Op deze pagina kun je de tochtapporten van alle (met name Zweedse) schaatsverenigingen inkijken.

Zoals je merkt, krijg je alleen toegang tot Skridskonät als je betalend deelnemer bent van één van de lidorganisaties van Skridskinät, zoals de HLSK.

De HLSK in beeld

Beelden zeggen meer dan woorden. Hieronder vind je een aantal foto’s (en verder naar onderen een aantal filmpjes) die tijdens onze schaatstochten zijn gemaakt.

Ieder jaar brengen onze deelnemers de fraaiste of leukste foto’s van het schaatsseizoen in. Deze foto’s tref je hieronder aan:

Selectie seizoen 2019/2020
Selectie seizoen 2018/2019
Selectie seizoen 2017/2018
Selectie seizoen 2016/2017
Selectie seizoen 2015/2016
Selectie seizoen 2014/2015
Selectie seizoen 2013/2014
Selectie seizoen 2012/2013
Selectie seizoen 2011/2012
Selectie seizoen 2010/2011

Joost en Gerry op Hjalmaren
Wie zijn wij

Duurzaamheid bij HLSK

Natuurbeleving is een belangrijk onderdeel van Nordic Skating. De schaatsers van HLSK genieten van veilig schaatsen, met goed gezelschap in de ongerepte natuur.  In lijn daarmee zijn we ook verplicht om goed rentmeesterschap uit te dragen voor deze natuur.

Door de verandering van ons leefklimaat kunnen wij helaas nog maar zelden terecht binnen onze landsgrenzen als we jaarlijks mooie schaatsavonturen willen beleven. Daarom wijken we in de winter graag uit naar Scandinavië.

Wij zijn ons ervan bewust dat schaatsen en het reizen impact heeft op het klimaat en het milieu. Door de klimaatverandering moeten wij steeds verder noordwaarts reizen om natuurijs te vinden. Tegelijkertijd leveren wij met onze activiteiten een bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen, een paradox waar de wij ons van bewust zijn.

Binnen de HLSK-community vinden wij het belangrijk om de impact van activiteiten zo laag mogelijk te houden. De volgende maatregelen worden sterk geadviseerd:

Verlagen van klimaatimpact

  • Beperk het aantal reizen naar het schaatsgebied (met name Scandinavië) door aaneengesloten, langere periode een schaatsreis te maken;
  • Reis met een zo laag mogelijke klimaatimpact, zie plaatje footprint per reis hier links (volgt nog);
  • Reis met een zo’n groot mogelijke bezetting van auto of busje;
  • Compenseer de klimaat footprint van de reis. Gebruik bij compensatie gecertificeerde aanbieders die bij voorkeur in de regio compenseren. Voorbeelden van gecertificeerde aanbieders zijn: FairClimateFund, Trees for All, Groenbalans en Anthesis Nederland. Deze aanbieders hebben vaak rekenmodellen waarmee je op basis van vervoermiddel en afstand de klimaatimpact kan bepalen;
  • Overweeg het aantal intercontinentale vliegreizen in je reis portefeuille zo laag mogelijk te houden. Lange vluchten hebben onevenredig grote klimaatimpact.

Verlagen van impact op het milieu

  • Koop je uitrusting bewust, bijvoorbeeld schaatsuitrusting en kleding die uit gerecyclede materialen bestaan, een lage footprint hebben of tweedehands zijn;
  • Bied je eigen overtollige schaatsuitrusting en kleding aan, dat kan op Skridskonet onder de tochtaankondiging “Löpis”;
  • Gebruik alle materialen zo lang mogelijk, repareer het of breng het ter reparatie naar een plaatselijke kleermaker, of naar de een reparatieservice van grote buitensport winkels als Bever en Decathlon;
  • Koop bij voorkeur en indien mogelijk materiaal zonder PFC’s (zoals PFAS). Sommige merken specialiseren zich in duurzame kleding. Vraag er naar bij de leverancier en winkel;
  • Gebruik geen PFAS houdende middelen om je uitrusting waterdicht te maken;
  • Koop tweedehands of refurbished elektronica. Gebruik elektronica zo lang mogelijk, laat het repareren als het kapot is;
  • Gebruik bidons gevuld met kraanwater in de bus in plaats van flesjes water;
  • Laat geen afval achter in de natuur en scheidt het afval op de overnachtingsplaatsen. Als je afval van anderen in de natuur vindt, neem dat zover/zoveel mogelijk mee.
  • Wat men eet is zeer persoonlijke keuze. Overweeg in bij de inkoop voor een schaatstrip voor ecologische producten, lokaal geteelde producten en zoveel mogelijk voor plantaardige eiwitten.

Er worden natuurlijk ook filmpjes gemaakt. De meeste zijn op amateuristisch smartphone niveau. Maar gelukkig hebben we ook HLSK’ers van het eerste uur Kai en Gerry, die een aantal fraaie filmpjes op YouTube hebben gezet.